Tuesday 4 December 2012

Resepi Rahsia : Roti Telur Goreng Special


Hai .
Resepi ni aku baru try malam tadi.. Tp aku x sempat nak snap foto utk resepi neh.. Dah kenyang baru ingat nak tulis blog heheheheh.
Ok mesty korang menyampah dengan merapu meraban kan? So, aku straight to the point.

So, ni resepi nya : (untuk hidangan seorang / 2orang)
Teknik Masakan : Menggoreng

1) 2 keping roti (depends nak wholemeal ke biase)
2) Oat dalam 2 atau 3 sudu besar
3) 2 biji telur
4) Plain Yoghurt (dalam 2 sudu)
5) Garam (ikut korang, tp kali ikut aku, aku letak dalam 1/8 sudu kecik)

Cara2:
1) Mula2 korang potong roti tu jadi 3. that means kalo korang guna 2 keping roti, akan ada 6 jari roti.
2) Lepastu ambil mangkuk, pecahkan telur, masukkan yohurt & garam. Pukul sampai sebati.
3) Dalam masa yang sama panaskan minyak dalam kuali / pan.
4) Sementara tunggu minyak panas, korang ambik pinggan, dalam masa yg sama korang celup roti dalam campuran telur tadi and then korang golekkan dalam oat lepastu letak dalam pinggan yang disediakan.
5) Bila minyak dah panas, ape lagi korang goreng lah roti2 yg dah siap bersalut yoghurt tadi.
6) agak2 dah kuning keemasan boleh angkat.

then korang boleh lah serve Roti Telur Special rekaan aku neh dengan teh o panas, kopi o panas ataupun ape saje yg ber "o" dihujung nya. Kalau korang nak minum minuman bersusu pon boleh,, tapi takut cepat muak la,, sebab roti ni pon da dicampur dengan yoghurt & oat,, bende2 yang mengenyangkan..

Sebenarnya, gambar aku tak ambil, dah kenyang, jadi gambar ni aku ambil dari blog wardah7474.blogspot.com

No comments:

Post a Comment